een dwaaltocht door weer en wind

Fout is een oefenwoord

fout is een oefenwoord http://www.warrelwater.nl

 

Van je fouten kan je leren. Fouten maken is menselijk. Ik mag fouten maken. Leer van de fouten die je maakt. Fouten maken mag. Mensen maken fouten. IK MAG FOUTEN MAKEN.

Veel mensen hebben angst om fouten te maken. Als in: met trillende vingers, bibberende stem, weeë maag, alle oogcontact vermijdende ANGST.

En dat is ook niet zo gek,want fout betekent, volgens vandale.nl:

fout (de; v(m); meervoud: fouten) 1verkeerde daad 2verkeerde eigenschap 3onjuistheid in een werk

Ofwel, fout betekent verkeerd, onjuist. Verkeerd betekent onjuist, niet goed. En onjuist betekent niet juist. Juist betekent zoals het moet zijn, correct. Dan zal onjuist wel zoals het niet moet zijn of incorrect betekenen.

En dan kan je nog zo hard roepen dat je FOUTEN MOET MAKEN om iets te leren, of dat je van je FOUTEN leert. Maar dat klinkt lang niet aanlokkelijk. Yes, fouten maken! Lekker dingen verkeerd doen! Onjuist ook en zeker niet correct (oké, dat laatste spreekt me nog wel aan).

Neeee. Dat mens staat daar zichzelf in een onnatuurlijke fuik te dwingen. Oké, oké…. Ik ga nu een fooout durven maken, eeen kleintje oké… Ik mag best wel hoor. Wacht, wacht… ehm, ja nu! Toch? Ff naar de wc eerst.

Het punt met die fout is dat een fout niet beloond wordt. Nee. Een fout. Dat is goed mis. Hoogstens een smerig gezicht levert dat op. Een afkeerreactie van de beoordelaar, die zich vervolgens ook herinnert dat een fout best mag. Mag best hoor.. ‘…Oh ja. Ehm…Och, ….volgende keer beter. Ja is niet zo erg hoor…. Niet te vaak doen, oké?’

Want in een fout klinkt een beoordeling. Een oordeel. En in goed klinkt ook een oordeel. Net zo. Oordelen. Daar zijn we niet wars van. Lekker oordelen. En dan vooral op het resultaat. Want dat is zo lekker zichtbaar. Kan je niet verstoppen. Snel, snel, ik zeg het u, stop dat resultaat snel onder uw jas, snelSNEL!

Ben je lekker aan het oefenen… je oefent een cake en het resultaat is dan misschien meer een scheek, maar dan heb je toch heerlijk geoefend, en zeg nou zelf, een scheek ontdekt. Maar nee daar komt de oordelaar. En hij oordeelt: ach, tja, volgende keer beter hoor! Je mag best fouten maken. Dan gaat het de volgende keer vast goed.

Reken maar dat jij de volgende keer met knikkende knieën en je hart in de keel een cake maakt. Met een kleine kans op scheek en een aneurysma.

De resultaat gerichte Nederlandse maatschappij (en de maatschappij dat ben jij (zijn wij)) praat in goed en fout en ziet een resultaat. Logisch dat het proces, het oefenen, het experiment dan ‘de fout’ is. Het past niet in het referentiekader (wat dan weer patroon van maatstaven betekent- je wordt gemeten, gewogen, beoordeeld).

Ik voel het vanuit mijn tenen, vanuit de puntjes van mijn haren, het kriebelt. Het jeukt. We mogen niet meer leren. We mogen niet leren. Niet oefenen. Niet experimenteren. Het is paradoxaal, in strijd met de verwachting: ik mag fouten maken…

Nee. Je mag oefenen. Je mag experimenteren. Je mag leren. Je mag zigzaggen. Je mag. En dan ontwikkel je jezelf. En dan oordeelt niemand. Hoogstens oefent ‘hij’ mee. En maakt misschien ook een scheek. Of een Floep.

Fout is een oefenwoord…..

 

 

Nieuwsgierig? Lees ook:

5 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge